ARTICOLE

Mestesugar, creator, antreprenor si producator local la Invie Traditia

Mestesugar, creator, antreprenor si producator local la Invie Traditia

Dupa terminarea facultatii cei mai multi din absolventi cauta un loc de munca care sa le asigure viitorul. La inceput sunt multe provocari, salariul este mic, costurile de viata incep sa fie ridicate, banii de acasa nu mai vin si parca iti e rusine sa ii mai ceri. In general, proaspat absolventii cauta o solutie rapida, aleg varianta job-ului clasic. Insa sunt si multi care cauta altceva. Cauta parca un spirit de libertate, de autenticitate, de traditional si sa faca ceva ce le place. Multi aleg calea antreprenoriatului sau al designului de produs, cum sunt absolventii de arhitectura, sunt care continua mestesugul mostenit in familiile lor. Dorind sa aflam cat mai multe despre motivatia acestor tipuri de personalitati, am stat de vorba cu Învie Tradiția, un magazin de cadouri traditionale si artizant romanesc.

 

Pentru ca aici am gasit toate tipologiile de oameni din cei mentionati. Învie Tradiția este un proiect national care reunește creatori de arta populara din toate zonele tarii manati de o misiune comuna, cea a pastrarii mestesugului romanesc peste generatii. Functioneaza sub forma unui magazin de cadouri in Bucuresti, dar si magazin online. Reuneste obiecte din lut si ceramica traditionala, farfurii, vaze din zona Horezu, Bucovina, Corund, Ardeal si alte zone cu specific si traditie. De obicei aceste obiecte le gasiti in targurile de mestesugari, dar de cativa ani au inceput sa apara si magazinele specializate. Practic este un targ de arta populara in toata regula, deschis permanent, din care oamenii pot alege obiecte unice, pe care altfel le-ar gasi in atelierele mesterilor populari.

 

A fost o promocare majora sa reunim acesti oameni sub o umbrela comuna. Trebuie sa mentionam ca proiectul a dezvoltat si zona de mancare traditionala romaneasca, unde se axeaza pe producatori romani si pe mancare de traditie. Deci, aici intram si in zona agricultorului, a antreprenorului.

 

Vom dezbate toate aceste categorii, cu scopul de a va face o idee cat mai ampla despre ele si de a le urma intr-un traseu profesional. Fiecare vine cu liberatea si creativitatea ei, au o latura vocationala. Insa cel mai important, daca ar fi sa sumarizam este munca. Fie ca alegem o cariera sau o directie de liber profesionist, ca sa ajungem mari si tari trebuie sa depunem foarte multa munca.

 

1.   Meșterul popular

E o zona aparte de vocatie, veche de sute de ani in cultura noastra nationala, dar, din pacate, in vremea actuala pe cale de disparitie. Învie Tradiția a venit cu o serie de strategii de relansare a acestei zone, tocmai pentru a ne pastra autenticitatea mostenita ca popor si de a o transmite generatiilor viitoare. Mesterul popular este cu adevarat unic pentru ca el mosteneste un mestesug pe care il practica si pe care de multe ori, ca personalitate unica, cum este fiecare om, il imbogateste. Acesta este un traseu mult mai greu de urmat. Daca provii dintr-o familie de mesteri populari si ai traditia curgandu-ti prin gene, e clar o vocatie pe care trebuie sa o explorezi. Pentru ca sunt lucruri unice, si chiar daca nu par foarte atractive ca traseu profesional, pot aduce multe satisfactii, atat de natura materiala cat mai ales spirituala. Pentru ca faci ceva ce au facut stramosii tai, continui o arta, dai ceva frumos lumii. Cu timpul si banii vor aparea, pentru ca iti vei crea o retea de piata, vei gasi oamenii care iti cumpara produsele si vei trai din arta si munca ta destul de linistit.

Daca insa nu ai gena, trebuie sa te faci ucenic. Sa stai cativa ani pe langa un creator de arta populara, daca te primeste, si sa incepi sa faci un mestesug. Este un pic mai greu dar nu este imposibil. E nevoie de multa hotarare si dedicare, insa merita. Dupa cum spuneam, mesterii populari sunt pe cale de disparitie, dar produsele lor sunt la mare cautare, atat in randul romanilor care apreciaza orice forma de arta, cat mai ales in randul strainilor. Pentru ca in afara tarii noastre sunt putine comunitati care mai fac arta populara, poate in zonele din Asia sa fie ceva mai dezvoltat. Si ,odata pierdut, mestesugul nu mai poate fi inviat. Pentru ca nu mai are cine sa transmita micile secrete, tehnicile autentice etc. Va iesi ceva, insa nu chiar ca originalul. De aceea este important sa preiei arta populara direct de la un mester popular. Marile centre de arta populara din Romania sunt Ceramica de Horezu, Marginea Suceva, Corund, Baia Mare, Maramures. Aici cautand cu atentie vei gasi oameni dornici de a transmite mai departe mestesugul lor.

 

2.   Creatorul

Este ceva aparte, care a aparut in ultimii ani in lumea moderna, tocmai din dorinta oamenilor de a face ceva prin care sa isi lase amprenta. De cele mai multe ori acestia sunt absolventi de arte frumoase, de arhitectura sau chiar absolventi de orice alta facultate, dar iubitori de frumos, care s-au reprofilat. Asa intalnim faimosii ceramisti, tineri in special, designeri de meserie, care fac obiecte foarte faine. Studiomud.ro este un exemplu foarte fain, de arhitecti, care se joaca cu materialele rezultand obiecte minunate, de multe ori, opere de arta.

Indiferent cu materialul cu care lucrezi, trebuie o pregatire minima teoretica. Daca nu o ai in facultate, va trebui sa te documentezi serios inainte sa incepi ceva. Cel mai reprezentativ este lucrul cu lemnul. Aici au aparut multe ateliere de lucrat cu lemnul, de mobila, deschise de oameni care nu aveau mare experienta cu acest material, dar care au studiat si au muncit mult cu el, pana se aiba succes. Un exemplu foarte relevant este ZWART. Sunt oameni care creeaza bijuterii, lucreaza cu metale, sau pur si simplu, doar designeri, executantii fiind diverse ateliere sau producatori.

Aici e important spiritul de creator, adica sa poti vizualiza ceva, in baza experientei tale si sa poti ajunge la bun sfarsit cu un obiect sau produs care poate ajunge in piata si imbunatati si infrumuseta vietile oamenilor.

 

3.   Antreprenorul si producatorul local

La antreprenor e foarte simplu, sunt oameni cu mult spirit liber si creator, care pot activa in orice domeniu, formand in jurul lor echipe complexe care pot articula idei, in afaceri de durata. Ei nu au pregatire tehnica de multe ori in zonele in care activeaza, insa au un simt economic bine dezvoltat si inteleg ce trebuie sa faca pentru a crea, dezvolta si conduce o afacere de succes. Am putea spune ca este tot ceva vocational, adica iti trebuie o fibra puternica, o deschidere mare catre risc, multa rabdare si tenacitate. Rezultatele apar, studiile arata ca la antreprenori, chiar dupa multe esecuri, vine si proiectul de succes care il defineste si il implineste pana la urma. Acest tip de traseu profesional sau vocational este determinat foarte mult de hotararea si de automotivarea persoanala, trebuie sa fie autodidact. Nu vei avea un sef care sa stea cu batul pe tine, vei avea echipe de condus si de motivat, produse sau servicii pe care trebuie sa le pui in piata, iar pentru toate acestea va trebui sa gasesti retete de armonizare. De spiritul creator al antreprenorului, de leadership-ul si de motivatia pe care reuseste sa le transmita echipelor sale depinde tot succesul ulterior al afacerii. Ei sunt in general oameni care vad lumea optimist, care gandesc in termeni de solutii si nu de probleme si care doresc sa isi lase o amprenta in societate.

 

Producatorii locali sunt tot o forma de antreprenori, insa ei vin cu o traditie in spate si cu studii agrocole sau agro-alimentare. Agricultura este o stiinta destul de precisa. Pentru noi, care ii cunoastem, producatorii locali sunt oameni de admirat. Sunt multe riscurile la care se supun pentru a scoate in fata produse bune. De cele mai multe ori produsele lor le gasim in piete si bacanii si sunt net superioare celor importate, tinute in containere sub lumina UV si alte substante care sa le prelungeasca viata. Este o zona atractiva financiar, dar care necesita pasiune si dedicare.