ARTICOLE

Evaluarea si perfectionarea culturii organizationale

Cultura organizationala, ca orice produs al companiilor, poate fi analizata, comparata, evaluata si perfectionata. In conditiile in care aceasta nu corespunde asteptarilor managementului companiei, poate fi initiat procesul de perfectionare. Astfel, prin perfectionarea culturii organizationale se intelege imbunatatirea anumitor elemente specifice culturii companiei, in scopul consolidarii identitatii firmei, dar si cresterii posibilitatilor de expansiune pe piata.

Demararea procesului de perfectionare culturala trebuie facuta dupa ce a avut loc, in prealabil, o evaluare corecta si riguroasa a culturii existente. In acest fel se pot determina cu precizie si profesionalism toate elementele pro si contra, cele forte si cele slabe care caracterizeaza cultura analizata. In aceste conditii, managerii se pot decide asupra eventualelor masuri pe care le pot lua in vederea perfectionarii culturii organizationale si de inlaturare a aspectelor negative care o pot clatina.

Desi in plan teoretic cele doua operatiuni – evaluarea si perfectionarea – sunt privite individual, in practica, un bun manager trebuie sa stie ca acestea nu pot fi abordate separat. Mai mult decat atat, pentru a se asigura in permanenta de calitatea culturii promovate, managerul trebuie sa ceara reluarea ori de cate ori este nevoie, a acestor procese. In acest mod, el poate asigura imbunatatirea performantelor organizatiei si cresterea competitivitatii acesteia pe piata.

Reusita perfectionarii culturii organizationale se bazeaza respectarea unui set de pasi:

1.dezvoltarea si varietate formelor de organizare implica schimbari in cultura organizationala si manageriala (acestea din urma sunt cele care sustin transformarile ce au loc in organizatie);

2.atunci cand organizatia incepe procesul de schimbare sau perfectionare a culturii trebuie sa ia in considerare factorul uman;

3.sincronizarea schimbarilor culturale si manageriale cu strategiile de afaceri ale firmei;

4.imbinarea optima a culturii organizationale cu tehnicile manageriale prin respectarea traditiilor, miturilor, ceremoniile firmei etc.;

5.demararea procesului de perfectionare si/sau schimbare pe baza unui program coerent care sa acopere intreaga organizatie;

6.sincronizarea schimbarilor culturii cu schimbarile formale care au loc in cadrul organizatiei;

7.respectarea dimensiunii etice in procesul de perfectionare a culturii organziationale si manageriale;

8. schimbarea si perfectionarea culturii are la baza procesul de invatare;

9.atribuirea sarcinii schimbarii/perfectionarii unui manager (grup de manageri) cu experienta in domeniu.

Reusita perfectionarii culturii organizationale a companiilor, cel putin a celor din Romania, se bazeaza in principal pe adaptarea la conditiile exigente ale pietei de munca, piata care se afla intr-o continua evolutie. Nereusita intreprinderilor romanesti poate fi cautata, in unele instante, chiar in cultura organizationala pe care acestea o promoveaza.