ARTICOLE

Sef rau/sef bun si multumirea la locul de munca

Sef rau/sef bun si multumirea la locul de munca

Ai senzatia ca nu esti bun de nimic sau ca te afli la locul nepotrivit? Sa fie seful sau mediul de lucru de vina? Comportamentul managerilor are cea mai mare influenta asupra productivitatii si loialitatii angajatilor. Din ce in ce mai multi angajati isi parasesc locul de munca din cauza problemelor pe care le intampina cu managerii. Si asta pentru ca ei sunt loiali sefului si nu companiei. Ei bine cauza problemelor tale este, clar, seful atunci cand:

1. Te umileste in public! Aproape toti am fost, la un moment dat, martorii unei scene in care cineva a fost ridiculizat in public la locul de munca. Totusi, acesta este un obicei vechi si depasit al stilului clasic de management autoritar. Din pacate este inca folosit la scara larga.  

2. Nu te baga in seama atunci cand vii cu o idee noua. Atunci cand vin cu idei noi, angajatii doresc sa primeasca un feedback pozitiv, lucru care ii va motiva sa aiba mereu un comportament orientat spre rezultate. Daca, insa, sunt fortati sa faca doar ceea ce li se spune, sa indeplineasca diverse comenzi, isi pierd entuziasmul si, in timp, le dispare motivatia.  

3. Foloseste clisee. A-ti lauda angajatii in mod sincer este o metoda simpla si necostisitoare de motivare. Insa, multumita unor cursuri de management, majoritatea au invatat sa-ti spuna din cand in cand, asa ca din senin: ”Ai facut o treaba buna!”. Sa mai ai incredere in ei? Cel mai trist este atunci cand meritele tale sunt de-a dreptul evidente, iar ei refuza sa le observe. 

4. Te simti folosit! Angajatii nu sunt unelte! Cand faci eforturi pentru a te dezvolta profesional, dar tot ce se cere de la tine este sa iti faci pur si simplu treaba fara a primi nici o provocare in plus, in timp te plafonezi si devii un simplu robotel.

 

5. Are pretentii nerealiste? Un sef care nu intelege de ce angajatii merg la masa in pauza de pranz, de ce vorbesc la telefonul personal in timpul programului sau de ce ar avea nevoie de zilele de concediu, pur si simplu nu ia in considerare faptul ca angajatii sunt, inainte de toate, oameni!


6. Vag si indirect? Poate ca nu stie ce vrea! Daca iti da indicatii vagi si iti spune ca iti vei da seama si singur atunci cand vei face treaba bine, poate ca pur si simplu nu stie ce trebuie sa faci. 

7. Pur si simplu nu-i pasa! Faptul ca un angajat este neatent nu este mereu un semn de dezinteres pentru munca depusa. Poate este bolnav sau poate ca problemele personale il impiedica sa fie 100% productiv. Dar asta nu este problema sefului? 

 

8. A-toate-stiutor! Se cunosc de asemenea cazuri in care nu ai cum sa stii mai bine decat seful. Chiar daca la inceput accepti situatia, pana la urma frustrarea iese la suprafata.


9. Ii rasplateste pe toti la fel. Pentru unii, a fi echitabil inseamna sa le dai tuturor aceeasi suma de bani, indiferent de munca depusa.

10. Nu recunoaste cand greseste. Cum spuneam la punctul 8 seful are intotdeauna dreptate!

Pornind de la cele enumerate mai sus, iata care sunt caracteristicile in functie de care ar trebui in continuare sa-ti alegi seful:  

  1. Ofera feedback constructiv intre patru ochi – atunci cand, dupa o discutie cu el, stii exact unde gresesti fara sa te simti vinovat sau umilit si fara sa stie toti colegii si/sau clientii.
  2. Iti valorifica ideile – abia astepti sa ii prezinti un nou proiect pentru ca stii ca iti va da indicatii valoroase in legatura cu modul in care trebuie pus in practica si/sau iti va oferi sustinere.
  3. Te complimenteaza la obiect – chiar stie care sunt realizarile tale din ultimul timp.
  4. Te ajuta sa iti construiesti o cariera – inca din timpul interviului este interesat de planurile tale de viitor si de modul in care acel post se incadreaza in ele.
  5. Iti da libertate de decizie – nu insista sa urmezi strict regulile atata timp cat ajungi la rezultatele cerute.
  6. Comunica -  pentru el a comunica nu inseamna doar a vorbi, ci si a se face inteles.
  7. Nu te conidera dispensabil – cunoaste valoarea fiecarui angajat si nu ii neglijeaza nevoile.
  8. Iti da voie sa stralucesti – si se bucura de reusitele tale ca si cum ar aduce valoare companiei.
  9. Face diferenta – nu sunt toti angajatii o apa si-un pamant!
  10. Recunoaste cand greseste – si, mai ales, isi repara greselile.

Desigur, toate la un loc sunt greu de gasit la o singura persoana, dar, daca indeplineste macar un singur punct din aceasta lista, atunci ai dat peste un sef minunat.