ARTICOLE

Comunicarea, atuul tau intr-o cariera in marketing, publicitate sau PR

Comunicarea, atuul tau intr-o cariera in marketing, publicitate sau PR

Domeniile marketing/publicitate/PR au in comun ideea de promovare si vanzare a unor produse si servicii si, implicit, comunicarea, lucrul cu oamenii. Fie ca vrei sa lucrezi pentru o companie anume, fie ca te orientezi catre o agentie de publicitate, exista anumite caracteristici care fac aceste domenii indispensabile pietei concurentiale:

  • orice companie doreste sa isi promoveze imaginea, produsele si serviciile, deci va avea nevoie de specialisti in marketing/PR, fie ca ii recruteaza, fie ca apeleaza la consultanta;
  • marketing/publicitate/PR sunt domenii intrinseci unui comert sanatos si necesita specialisti carcaterizati prin aptitudini bune de comunicare, o buna cunoastere a pietei specifice si un spirit creativ si inovator;
  • specializarea teoretica reprezinta o necesitate pentru a-ti putea construi o cariera in marketing/publicitate/PR.
  • complexitatea domeniilor marketing/publicitate/PR este data de specificul muncii, si anume lucrul cu realitati in schimbare. Aceasta caracteristica esentiala presupune din partea celui care vrea o cariera de succes o informare permanenta, alaturi de o invatare sustinuta prin cursuri, traininguri, coaching.

Omniprezenta acestor domenii in mediul de afaceri implica si existenta unor joburi specifice, care solicita anumite aptitudini. Pentru a iti consolida cariera in marketing, publicitate sau PR, urmeaza cativa pasi esentiali:

  1. Nu te limita la o pregatire teoretica, inainte de a avea un prim job full-time in marketing/publicitate/PR orienteaza-te catre realizarea de proiecte si internship-uri, pentru a avea atuuri in CV si in scrisoarea de intentie.
  2. Fii increzator, dar nu arogant! Sunt persoane care la primul job sunt ezitante, nesigure pe ele, insa exista si reversul unei arogante nejustificate. Gaseste echilibrul necesar pentru a te perfectiona ca specialist si, totodata, obtine succesul in cariera prin succesul proiectului.
  3. Identifica un mentor pentru cariera ta! Indiferent la ce nivel de cariera te situezi in marketing sau in PR exista o persoana la care te raportezi din punct de vedere profesional. Un mentor te poate ajuta mai ales in primii ani de cariera, ghidandu-te prin sugestii si oferindu-ti informatii esentiale.
  4. Recunoaste cand ai gresit, insa nu repeta aceeasi greseala. Orice profesionist face greseli, indiferent de domeniu, insa cheia este sa inveti si sa eviti sa le mai comiti.
  5. Ca in orice cariera, in marketing/publicitate/PR, un efort sustinut in primii ani de job inseamna o recompensa ulterioara. Daca vrei sa inveti si sa te faci remarcat, nu te limita la responsabilitati minime si la programul fix. Intreaba, cere de lucru, stai peste program in limita confortului tau, fixandu-ti astfel bazele unei cariere.
  6. Recunoaste intotdeauna ca este mereu ceva nou de invatat. Chiar daca informatiile vin de la cineva si mai nou in bransa decat tine, nu te sfii sa acumulezi cat mai multe cunostinte si sa iti dezvolti aptitudinile. Cu atat mai mult cu cat marketingul sau publicitatea reprezinta domenii care evolueaza permanent.

Joburi in marketing

  • Analist marketing

Un job de analist marketing inseamna imbinarea unei minti analitice cu creativitatea. Mai mult decat un culegator de date, un analist de marketing va avea urmatoarele responsabilitati, printre altele:

  • analiza trendurile de consum;
  • identificarea de noi piete;
  • folosirea informatiile din domeniu pentru a obtine cresterea profitului in compania unde ai jobul.

Vei avea nevoie de diploma de licenta in marketing, antropologie, comunicare sau stiinte politice, iar perseverenta, capacitatea de sinteza si aptitudinile bune de comunicare te vor ajuta sa iti creezi o cariera in domeniu.

  • Specialist marketing

Jobul unui specialist marketing presupune o gama variata de aspecte ale domeniului, de la planning, reclama, promotii, relatii cu presa si pana la dezvoltarea unui produs si distributia sa. Un astfel de job implica provocare, variatie si adrenalina. Printre responsabilitati amintim:

  • dezvoltarea oportunitatilor de a face reclama companiei, ceea ce poate insemna plasarea reclamelor la nivel national, regional sau in canale media specifice, in functie de organizatie si de potentialii clienti;
  • mentinerea si crearea de contacte cu mass-media;
  • redactarea de comunicate de presa;
  • organizarea de evenimente.

Ca specialist marketing poti lucra fie in sectorul privat, fie in cel public, de la banci, comert si pana la industrii media si organizatii non-profit.

Joburi in publicitate

  • Copywriter

Jobul de copywriter este similar cu creativitatea. Locul unui copywriter este intr-o agentie de publicitate, dar se poate regasi si in departamentul de marketing al unei firme care nu traseaza linii clare intre marketing/publicitate/PR. Printre responsabilitatile unui copywriter se numara:

  • stabilirea conceptului si a mesajului care se doreste a fi transmis;
  • crearea de texte publicitare;
  • realizarea de materiale promotionale.

Printre aptitudinile necesare si trasaturile psiho-sociale de care ai nevoie pentru un job de copywriter amintim: cunoasterea cerintelor moderne din publicitate, cunostinte interdisciplinare, flexibilitate si adaptabilitate, creativitate si imaginatie.

  • Art Director

Daca doresti un job de art director in publicitate trebuie sa stii ca vei avea de muncit cativa ani pentru o astfel de pozitie. Un job de art director necesita experienta in domeniu si abilitati manageriale, alaturi de creativitate si de capacitatea de sinteza. Un art director poate fi sef de departament, insa el poate lucra si alaturi de copywriter, fara a fi manager. Ca responsabiliti enumeram:

  • stabilirea imaginii a ideii creative care promoveaza produsul;
  • coordonarea activitatii designerilor grafici, a fotografilor si a altor membri ai echipei;
  • crearea conceptului de produs, alaturi de copywriter.

Joburi in PR

  • Specialist PR

Un specialist in relatii publice va acoperi adesea domeniul, fiind capabil nu doar sa conceapa comunicate de presa, dar si sa monitorizeze media pentru clienti sau sa stabileasca elementele cheie ale unui eveniment. Un job de specilist PR necesita:

  • capacitatea de a lucra cu oamenii si abilitati foarte bune de comunicare;
  • cunostinte de baza in vederea redactarii si promovarii diverselor materiale de promovare;
  • stabilirea si dezvoltarea relatiilor cu clientii.

Pentru a obtine un job ca specialist PR vei avea nevoie de studii de specialitate, precum comunicare, relatii publice, jurnalism. In plus, cu cat ai mai multa experienta in CV, cu atat vei avea mai multe sanse pentru promovare

  • Director de comunicare

Un director de comunicare coordoneaza departamentul de PR al unei companii. Pentru a ajunge intr-un asemenea job trebuie sa combini studiile de specialitate cu experienta. Un master in management si comunicare iti sporeste considerabil sansele pentru un job de director de comunicare. Printre responsabilitatile directorului de comunicare se numara:

  • propunerea si punerea in practica a strategiei de comunicare si relatii publice a companiei;
  • asigurarea comunicarii externe si reprezentarea in relatiile cu partenerii;
  • propunerea si implementarea de proiecte de informare;
  • stabilirea si urmarirea derularii campaniilor PR.
Aptitudinile necesare oricarui job de director de comunicare sunt: abilitati foarte bune de comunicare scrisa si verbala, cunostinte de design si productie publicitare, abilitati de coordone si capacitate de organizare, planificare si negociere.