ARTICOLE

8 lucruri utile pe care merita sa le inveti in perioada de proba

8 lucruri utile pe care merita sa le inveti in perioada de proba

Primele luni la noul job sunt o provocare profesionala si personala. Trebuie sa te adaptezi noilor tool-uri folosite, task-urilor venite de la colegi cu diferite stiluri de a lucra, precum si relatiilor cu noii parteneri de business. Pentru ca job-ul sa fie al tau este important sa dai dovada ca vrei sa inveti, sa te adaptezi si esti deschis noilor oportunitati. 

Codul Muncii prevede ca periaoda de proba este de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere. Este foarte important de stiut ca pe parcursul perioadei de proba, contractul semnat poate inceta fara preaviz, doar printr-o notificare, la initiativa angajatului sau a companiei angajatoare, fara motivarea deciziei. In aceasta perioada beneficiezi de toate drepturile si obligatiile prevazute in legislatia muncii, in contractul colectiv si in contractul individual de munca, precum si in regulamentul intern.  

Primele 90 de zile pot fi chiar placute daca te concentrezi pe invatare, pe ascultarea oamenilor si a task-urilor pe care acestia le transmit. De asemenea, valorifica si intalnirile cu managerii si colegii pentru a sti care este felul lor de a gandi si de a actiona in cadrul companiei.

Stabileste ca in fiecare zi sa inveti cel putin un lucru nou! Fie ca exersezi cu un nou tool de lucru, fie ca afli care este politica companiei pe un anumit segment sau interactionezi cu furnizorii si clientii – toate sunt utile pentru a crea o imagine buna. Fiecare noua realizare o poti mentiona chiar si in raportul zilnic pe care il trimiti superiorulul. Astfel vei evidentia dorinta ta de a evolua. 

Nu iti propune sa inveti totul din prima, ci sa faci cat mai corect din prima! Cand incepi lucrul la noul job esti nerabdator sa faci impresie buna, sa arati aportul tau in business si sa demonstrezi ca esti un profesionist. De admirat, insa adopta strategia step by step si indeplineste corect si cu responsabilitate task-urile care ti se atribuie! Pe langa indeplinirea acestora propune si ceva nou si util care poate fi realizat pentru sporirea portofoliului de clienti, pentru atragerea publicului. Nu poti absorbi toate informatiile din prima, sunt companii mari unde colegii chiar iti vor spune ca dupa doi ani de lucru acolo tot mai au de invatat. 

Invata sa socializezi!
Valorifica pauzele de lucru pentru a discuta si pentru a lega prietenii profesioanale. Intreaba colegii cu ce se ocupa, cum ai putea sa-i ajuti si care este stilul lor de lucru si abordarea fata de task-uri. Afla insight-uri si tips-uri despre cum isi fac colegii treaba, iti vor fi de folos pentru a nu te simti coplesit de volumul de munca. Timpul pe care il investesti in construirea relatiilor va fi valoros mai tarziu cand managementul va trebui sa ia o decizie de angajare si va intreba colegii cum te-ai integrat, cat de profesionist lucrezi. 

Discuta despre obiectivele tale!
Impreuna cu managerul direct stabileste KPI-urile pentru urmatoarele 90 de zile. Astfel vei sti exact ce ai de facut, cu cine trebuie sa colaborezi si vei evita situatiile neplacute cand fiecare coleg are ceva de facut si te roaga sa-l ajuti! In timpul discutiei incearca sa afli daca indeplinirea cu succes a acestor obiective iti poate aduce job-ul dorit. Vei sti daca este doar un job de moment sau daca compania apreciaza rezultatele si angajatii implicati. 

Invata noile tool-uri!
Fiecare companie are un sistem informatic in care se lucreaza si in care se contabilizeaza activitatile si rezolvarea task-urilor. Cere acces la acest sistem inca din primele zile si concentreaza-te sa inveti cum functioneaza! Poti cere ajutorul unuia dintre colegi, noteaza toate specificatiile si exerseaza atat in prezenta lui, cat si singur! Astfel vei face fata task-urilor care vor veni in val si, de regula, in momente in care nimeni nu are timp sa explice.   

Pune intrebari!
Astfel demonstrezi ca iti pasa si ca esti implicat in viata companiei! Intreaba cum se procedeaza si de ce se procedeaza intr-un anumit fel pentru indeplinrea unei sarcini. De multe ori, aceasta intrebare poate starni idei creative de a face lucrurile si intr-un alt fel. De asemenea, informeaza-te cu cine trebuie sa vorbesti despre un anumit task. 

Inscrie-te la cursuri de specialitate!
De exemplu, daca simti ca nu stapanesti arta grafica sau o limba straina, cel mai bine este sa apelezi la cursurile online (lynda.com, coursera.org) sau la anumite institute unde se organizeaza sesiuni de invatare. Prin aceasta decizie demonstrezi ca esti inntr-un proces continuu de invatare.  

Esti manager? Ia decizii cumpatate!
Daca tocmai te-ai angajat pe o pozitie de conducere ia in calcul faptul ca deciziile majore pot afecta compania si tot ce s-a construit pana la venirea ta. Cel mai potrivit este sa-ti acorzi timp sa intractionezi cu oamenii, sa afli ce viziune au despre conducere, ce planuri profesionale au, ce ii motiveaza si apoi sa iei decizii. Prin astfel de discutii in care arati ca iti pasa, vei castiga simpatia si increderea angajatilor care vor fi mult mai dispusi sa te ajute decat daca adopti un stil de conducere autoritar. In plus, vei afla si insigh-turi despre fosti manageri si ce i-a nemultimit pe angajati in colaborarea cu acestia. Invata lucruri despre companie, despre cultura sa, vei lua decizii mai bune in viitor!