Care este rolul unui Formator?

ARTICOLE

Care este rolul unui Formator?

Care este rolul unui Formator?

Ce este un formator?

‘’ Formatorul (Trainerul) este specialistul în formare care proiectează, derulează și evaluează activități teoretice /practice și / sau programe de formare și dezvoltare a competențelor profesionale, derulate în instituții specializate sau la locul de muncă ‘’ – conform COR (Codului Ocupațiilor din România). 

Această profesie este recunoscută de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, prin intermediul codului COR 242401.

Principalul obiectiv al unui formator este acela de a crea programe de formare, care să dezvolte anumite abilități și să îmbunătățească cunoștințele participanților, în domeniul ce constituie tema cursului.

Practic, formatorul este o persoană cu studii superioare absolvite și cu o anumită experiență profesională, capabilă să ofere ceva valoros altor persoane din experiența sa dobândită, până la un anumit moment.

Formatorul poate să conceapă diverse activități teoretice, practice sau programe de formare a competențelor profesionale, ce se derulează în instituții specializate sau la locul de muncă.

Programele educaționale concepute de un formator pot fi de două tipuri: închise – adresate doar unei anumite organizații sau deschise – adresate tuturor persoanelor interesate de tema respectivă. Competențele dobândite de un formator pot fi recunoscute sau nu de autoritățile din domeniu, în funcție de autorizațiile și expertiza companiei sau a formatorului care livrează programul de formare.

În România, programele de formare profesională destinate adulților sunt aprobate de ANC ( Autoritatea Națională Pentru Calificări ).

Formator sau formator de formatori?

Dacă în trecut, legea educației și codul COR prevedeau două ocupații diferite, în prezent, nu mai există nici o diferență între cele două ocupații. S-a luat această decizie după ce s-a constatat faptul că, ambele aveau aceeași descriere, nevoia diferențierii, devenind inutilă. 

Astfel, momentan există un singur Standard Ocupațional – cel de Formator, cu două coduri COR diferite: 242401 – pentru formator și 242402 – pentru formare de formatori.

Deci, dacă doriți să deveniți formator susținând un curs de formare profesională acreditat, pentru obținerea calificării, nu contează dacă veți urma un curs de formator sau de formare de formatori, pentru că este același lucru.

Cine poate deveni formator?

Orice persoană cu studii superioare și cu experiență într-un anumit domeniu, poate alege să devină formator într-un anumit moment al carierei sale. 

Puteți face asta pentru a vă schimba profesia, pentru a avea o diplomă recunoscută - care să vă ofere dreptul de a oferi altora din experiența dumneavoastră sau pentru a vă transmite cunoștințele mai departe, prin stilul personal, unic și liber ales.

Pentru a deveni un formator autorizat este necesară parcurgerea unui curs de formatori, într-o firmă care organizează asemenea cursuri acreditate. 

Odată absolvit acest curs veți obține drept de practică, pentru meseria de formator/trainer.

Diploma este o condiție obligatorie pentru un formator, însă, adevărata comoară mai ales la început de drum, o reprezintă practica. 

Cel de-al treilea element definitoriu pentru ascensiunea la ocupația de formator e constituit de domeniul de expertiză. În alegerea lui se recomandă verificarea domeniilor în care există experiență și corespondența acestuia cu o anumită cerere existentă pe piață (preferabil, să nu fie un domeniu cu foarte mulți formatori deja profilați pe el). 

Exemple de domenii de expertiză pentru un viitor formator pot fi: Personal branding, Motivarea personalului, Tehnici de vânzări, Managementul proiectelor, Auditor intern, Managementul calității, Administrarea afacerilor, Managementul proceselor etc.

Formatorul de succes

Transformările continue care se produc pe piața muncii și în mediile profesionale, atrag necesitatea formării și calificării unor oameni capabili să se adapteze noilor cerințe. Drept urmare, formatorul profesional de adulți nu poate rămâne doar un simplu transmițător de cunoștințe, ci trebuie să fie și un mentor, un model și un suport real pentru cursanții săi. Și să aibă excelente abilități de comunicare, empatie, disponibilitate și respect în relația cu cei pe care îi formează. 

Categorii de formatori profesionali

Standardul ocupațional ce definește ocupația unui formator este valabil pentru toate domeniile de calificare în care lucrează formatorul și se aplică tuturor categoriilor de formatori:

a) Formatorul responsabil cu activitățile teoretice și practice de dezvoltare a competențelor, indiferent de nivelul la care lucrează. Acesta poate să lucreze ca formator cu normă întreagă sau fracțiune de normă în instituții de formare, dar poate fi și angajatul unei anumite organizații.

b) Formatorul responsabil cu activitățile practice de dezvoltare a competențelor profesionale. Are același statut de funcționare, precum cel precedent.

c) Îndrumătorul de practică din cadrul întreprinderilor și a altor organizații. Este responsabil cu activitățile practice de dezvoltare a competențelor profesionale în condițiile reale, specifice de muncă ale organizației în care lucrează. Poate fi angajat al acestei instituții pe un post de conducere/execuție/îndrumător de practică, putând fi sau nu scutit, de sarcinile sale obișnuite de muncă.

d) Formatorul de formatori trebuie să aibă incluse competențe obligatorii, demonstrate de toți formatorii numiți mai sus (indiferent de nivelul de calificare) și competențe opționale, ce trebuie demonstrate doar de anumite categorii de formatori. Formatorii care dețin numai competențele obligatorii realizează de obicei un program de formare conceput de alți formatori, pot lucra în echipe cu alți formatori sau pot îndruma practica în producția și pregătirea ucenicilor.

Autorizația furnizorilor de formare profesională se face pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea reutilizării, la cererea furnizorului. Această autorizație se oferă pentru fiecare dintre ocupațiile/calificările/competențele pentru care, furnizorii de formare profesională, organizează programe de formare profesională a adulților.

Training versus coaching, consultanță, mentoring și terapie

Pentru a înțelege cât mai corect esența misiunii unui formator / trainer în raport cu alte ocupații asemănătoare, existente și practicate momentan la noi în țară, am ales să le abordăm pe scurt, separat, pe fiecare în parte.

Training-ul presupune un transfer de cunoștințe, abilități sau comportamente de la trainer (formator), la cei care doresc să se perfecționeze în același domeniu cu al său prin instruire, bazându-se pe modelul profesor-student.

Coaching-ul este o profesie care a avut o creștere foarte mare în ultimii ani, putând fi prezentat ca un parteneriat între un îndrumător și un client, prin care îndrumătorul îi oferă sprijin clientului în a-și atinge rezultatele dorite, în viață sau la locul de muncă.

Consultanța se bazează pe relația dintre un consultant (financiar, de business, de carieră etc.) și un client care caută anumite răspunsuri, din domeniul de activitate al consultantului.

Mentoring-ul este activitatea prin care mentorii – persoane cu experiență practică într-un anumit domeniu, aleg să împărtășească cu înțelepciune cunoștințele personale dobândite, unei alte persoane (debutant în domeniu), printr-o relație de ghidare de tipul mentor - elev. A lucra alături de un mentor este o modalitate excelentă de dezvoltare personală, deoarece această colaborare poate fi făcută pe o perioadă mai îndelungată de timp, comparativ cu coaching-ul, unde, colaborarea se face pe un termen mai scurt.

Terapia se concentrează pe vindecarea interpersonală și pe problemele specific individuale cum sunt: depresia, anxietatea, problemele comportamentale și emoționale sau problemele de relaționare cu cei din jur. 

Ce tipuri de cursuri de formare profesională se pot face după absolvirea cursului de Formator?

Pentru persoanele care doresc să devină formatori este necesar să dețină studii superioare cu diplomă de licență și, bineînțeles, parcurgerea și absolvirea unui curs acreditat de formatori. Pentru aceia care doresc și specializarea într-un anumit domeniu e necesar să susțină cursul de formator și un al doilea curs, specific domeniului de activitate. De exemplu, dacă o persoană vrea să se specializeze ca și Formator Manager de Proiect, va avea nevoie de cursul de formator absolvit și de cursul de Manager de proiect susținut în cadrul unei instituții ce oferă acreditare și implicit o diplomă autorizată, de către Ministerul Muncii și Ministerul Educației.

 Cu încrederea că veți descoperi în profesia de formator chiar vocația dumneavoastră, vă dorim mult succes în viitorul dumneavoastră profesional și vă așteptăm să vă înscrieți la cursul de FORMATOR AUTORIZAT PENTRU STUDII SUPERIOARE oferit de PREMIUM TEACHING!