ARTICOLE

Totul despre comert electronic: Istoria si viitorul cumparaturilor online

Totul despre comert electronic: Istoria si viitorul cumparaturilor online

 

Comertul electronic (sau e-commerce) inseamna cumpararea si vanzarea de bunuri sau servicii pe Internet. Cuprinde o mare varietate de date, sisteme si instrumente pentru cumparatori si vanzatori online, inclusiv m-commerce (orice tranzactie monetara finalizata folosind un dispozitiv mobil, cum ar fi un telefon mobil sau o tableta) si criptarea platilor online.
Majoritatea companiilor cu prezenta online detin un magazin online si / sau o platforma pentru a desfasura activitati de marketing si vanzari de comert electronic si pentru a supraveghea logisticam de cele mai multe ori utilizand un serviciu de gazduire site specializat. Pentru a intelege pe deplin comertul electronic, sa aruncam o privire asupra istoriei, cresterii si impactului sau asupra lumii afacerilor.

Dimensiunile afacerilor de comert electronic


De la startup-uri mici la intreprinderi mari, afacerile de comert electronic pot avea dimensiuni diferite. Iata principalele tipuri pe care probabil le veti intalni:

Startup


Un startup este o afacere sau un proiect aflat in primele etape de dezvoltare, adesea construit de un antreprenor pentru a urmari un model de afaceri inovator. De obicei, un startup are mai putin de 100 de angajati dar un startup este adesea definit nu prin dimensiune, ci prin profitabilitate. O companie nu mai este considerata un startup dupa ce atinge o rata a veniturilor de 50 de milioane euro sau are o valoare mai mare de 500 de milioane euro, pe hartie sau in alt mod.

Intreprinderi mici si mijlocii


Intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri), cunoscute si sub denumirea de „mid-market”, au de obicei pana la 500 de angajati si genereaza venituri anuale pana la 1 miliard de euro.

Intreprinderi mari


Intreprinderile mari pot avea peste 1.000 de angajati si pot genera  peste 1 miliard de euro in venituri anuale.
 

Tipuri de comert electronic


In general, exista sapte modele principale de comert electronic in care companiile pot fi clasificate:

1. Business-to-Consumer (B2C)


Comertul electronic B2C cuprinde tranzactiile efectuate intre o companie si un consumator. B2C este unul dintre cele mai populare modele de vanzari in contextul comertului electronic. De exemplu, atunci cand cumparati pantofi de la un comerciant online, este o tranzactie de comert electronic intre o afacere si un consumator.

2. Business-to-Business (B2B)

Spre deosebire de B2C, comertul electronic B2B cuprinde vanzarile efectuate intre companii, cum ar fi un producator si un angrosist sau retailer. B2B nu este orientat spre consumatori si are loc doar intre companii.

3. Consumer-to-Consumer (C2C)


Una dintre cele mai timpurii forme de comert electronic, comertul electronic consumer-to-customer se refera la vanzarea de produse sau servicii intre clienti  - de exemplu eBay.

4. Direct-to-Consumer (D2C)


Un model mai nou de comert electronic, D2C se refera la o afacere care vinde produse direct clientului final, in loc sa treaca printr-un comerciant cu amanuntul, distribuitor sau angrosist. Un exemplu comun de comert electronic D2C este un brand bazat pe abonament, cum ar fi Netflix.

5. Consumer-to-Business (C2B)


C2B inverseaza modelul traditional de vanzare cu amanuntul, ceea ce inseamna ca consumatorii individuali isi fac produsele sau serviciile disponibile pentru  afaceri. Un exemplu de afacere de comert electronic C2B este ShutterStock, un magazin online unde fotografiile stoc sunt disponibile pentru cumparare direct de la diferiti fotografi.

6. Business-to-Administration (B2A)


B2A acopera tranzactiile efectuate intre afaceri online si administratii. Un exemplu ar fi produsele si serviciile legate de acte juridice, asigurari sociale etc.

7. Consumer-to-Administration (C2A)

C2A este similar cu B2A dar in schimb  consumatorii vand produse sau servicii unei administratii. C2A poate include consultanta online pentru educatie, pregatire fiscala online etc.

 
Exemple de comert electronic - Ce puteti vinde online

Produse fizice


Ganditi-va la marca dvs. preferata de imbracaminte, decoratiuni pentru casa sau electronice - toate acestea sunt exemple principale de vanzare de bunuri fizice online. Bunurile fizice sunt orice produse tangibile care pot fi cumparate si vandute in magazin sau online.

Produse digitale


Indiferent daca sunteti un comerciant online experimentat sau un antreprenor aspirant, produsele digitale sunt o cale promitatoare pentru vanzarea online.
Produsele digitale pot veni sub forma de fisiere digitale, cum ar fi sabloane si instrumente sau cursuri online  sau pot fi produse descarcabile, cum ar fi lucrari de arta imprimabile, muzica sau infografice.

Servicii


Vanzarea de servicii presupune oferirea unui serviciu specializat, cum ar fi freelance writing, marketingul cu ajutorul influencerilor sau coaching online in schimbul unei compensatii.
 

Dezvoltarea comertului electronic


Datorita schimbarilor tehnologice si circumstantelor globale, comertul electronic este in crestere si nu da semne de oprire. Se preconizeaza ca vanzarile magazinelor online vor atinge 22% din vanzarile globale cu amanuntul pana in 2023, comparativ cu 14,1% in 2019. Se estimeaza  de asemenea  ca portofelul digital (digital wallet) vor reprezenta peste jumatate din volumul total de plati din comertul electronic.
 

Impactul comertului electronic


Impactul comertului electronic este unul larg, de la intreprinderile mici la intreprinderile globale. Aici vom evidentia cateva dintre principalele moduri prin care comertul electronic a modelat peisajul comertului cu amanuntul.

Marii retaileri sunt nevoiti sa vanda online


Retailerii care au intarziat sa imbratiseze piata online sunt cei care se confrunta cu cele mai mari provocari. Tot mai multi consumatori se simt confortabil sa faca cumparaturi online - ceea ce inseamna ca comerciantii cu amanuntul mai mari nu au de ales decat sa faca trecerea la digital.

Comertul electronic ajuta intreprinderile mici sa vanda direct clientilor


Pentru multe intreprinderi mici, adoptarea comertului electronic poate fi un proces lent. Cu toate acestea, cei care o imbratiseaza pot descoperi ca comertul electronic poate deschide porti catre noi oportunitati. incet, proprietarii de afaceri mici lanseaza magazine de comert electronic si isi diversifica ofertele, ajungand la mai multi clienti.

Companiile B2B incep sa ofere experiente de comanda online asemanatoare B2C


Solutiile de comert electronic permit autoservire, ofera platforme mai usor de utilizat pentru compararea preturilor si pot ajuta brandurile B2B sa mentina relatii cu cumparatorii.

Dezvoltarea marketplace-urilor


Marketplace-urile online au fost in crestere de la mijlocul anilor 1990, odata cu lansarea gigantilor pe care ii cunoastem astazi, cum ar fi Amazon, Alibaba si altii. Amazon, in special, este cunoscut pentru strategia sa unica de crestere, care a ajutat-o sa obtina vanzari record.

Managementul lantului de aprovizionare a evoluat


Unul dintre principalele efecte ale comertului electronic asupra managementului lantului de aprovizionare este ca scurteaza ciclurile de viata ale produselor. Ca urmare, producatorii pot prezenta sortimente mai largi ca un tampon impotriva erodarii preturilor.

Crearea de noi locuri de munca si revolutionarea modului in care consumatorii moderni cumpara


Astazi, stim ca exista cel putin 2,14 miliarde de cumparatori digitali, ceea ce reprezinta 27,6% din cei 7,74 miliarde de oameni din lume. Iar pana in 2025, Statista estimeaza ca vor fi 291,2 milioane de cumparatori online numai in SUA.

Retelele sociale permit consumatorilor sa partajeze cu usurinta produse pentru a cumpara online


Cumparatorii din domeniul comertului electronic pot fi influentati sa cumpere produse sau servicii pe baza recomandarilor de la prieteni, colegi si surse de incredere (cum ar fi influencerii) de pe retelele sociale precum Facebook, Instagram si Twitter.
Multe platforme de social media ofera functii de comert electronic, cum ar fi  postari sau butoane "Cumpara acum", care conduc utilizatorii direct la pagina de produs a unei marci.

Comertul electronic global creste rapid


Cu atat de multe platforme de comert electronic, piete si solutii digitale disponibile, practic nu exista limite pentru comerciantii care doresc sa vanda online, ceea ce face mai usor ca niciodata pentru afaceri sa se globalizeze.
 

Avantajele comertului electronic


• Cumparaturi rapide de oriunde, oricand.
• Companiile pot ajunge cu usurinta la clienti noi, globali. Un magazin online nu este legat de o singura locatie geografica – este deschis si disponibil pentru toti clientii care il viziteaza online.
• Marcile au posibilitatea de a intra in legatura cu un public tinta masiv.
• Costuri reduse de functionare.
• Posibilitatea oferirii de experiente personalizate clientilor.
• Cu o varietate de aplicatii si integrari la indemana, veti putea sa imbunatatiti fluxurile de lucru, sa va urmati mai bine strategia de marketing si sa imbunatatiti experienta generala de cumparaturi.

Dezavantajele comertului electronic


• Interactiuni limitate cu clientii (poate fi mai greu sa intelegeti dorintele, nevoile si preocuparile clientilor dvs.)
• Orice intrerupere pe partea tehnologica poate afecta capacitatea de a vinde (daca aveti un website nefunctional nu veti putea vinde)
• Clientii nu pot testa sau incerca un produs inainte de a-l adauga in cosul de cumparaturi
 

Cronologie - Istoria comertului electronic


• 1969 - A fost fondat CompuServe
• 1976 - A fost introdusa procesarea tranzactiilor online. Atalla Technovation si Bunker Ramo Corporation introduc produse concepute pentru procesarea securizata a tranzactiilor online, destinate institutiilor financiare.
• 1979 - Michael Aldrich inventeaza cumparaturile electronice
• 1982 - Se lanseaza Boston Computer Exchange
• 1983 - Comertul electronic a fost recunoscut, un an mai tarziu adoptandu-se in California legea comertului electronic, impunand anumite cerinte sistemelor concepute „sa efectueze achizitia de bunuri si servicii prin intermediul unei retele de telecomunicatii"
• 1984 - CompuServe a introdus Electronic Mall in 1984, permitand utilizatorilor sai sa cumpere produse de la aproximativ 100 de comercianti diferiti
• 1990 - Se lanseaza WorldWideWeb
• 1992 - Book Stacks Unlimited se lanseaza ca prima piata de carti online
• 1994 - Browserul Netscape Navigator este lansat. Prima tranzactie online sigura este efectuata utilizand protocolul SSL (Secure Socket Layer)
• 1995 - Se lanseaza Amazon
• 1998 - Se lanseaza PayPal ca sistem de plata pentru comertul electronic
• 1999 - Se lanseaza Alibaba
• 2000 - Google introduce Google AdWords ca instrument de publicitate online
• 2004 - Se lanseaza Shopify
• 2005 - Amazon introduce Amazon Prime membership.
• 2009 - Se lanseaza BigCommerce
• 2011 - Este introdus Google Wallet, o nou modalitate digitala de plata. Facebook lanseaza Sponsored Stories, ca forma de reclama timpurie. Se lanseaza Stripe.
• 2014 - Este lansat Apple Pay, ca metoda de plata mobila
• 2017 - Este lansat Instagram cu posibilitate de cumparaturi online
• 2020 - COVID-19 stimuleaza cresterea comertului electronic.
 

Viitorul comertului electronic


Viitorul comertului electronic este unul "luminos"! Se asteapta ca pana in 2024 vanzarile online sa depaseasca vanzarile din magazinele fizice. Insa, pe masura ce angrosistii traditionali intra online iar gigantii m