ARTICOLE

Relatia cu cetatenii - cel mai important rol al unei primarii

Relatia cu cetatenii - cel mai important rol al unei primarii

Primăriile, administrațiile publice și instituțiile unui stat joacă un rol important în viața cetățenilor, bunul mers al comunităților fiind influențat de activitatea și deciziile acestora. De aceea, ceea ce se întâmplă într-o primărie afectează în primul rând cetățeanul.

Dar cu siguranță că,pentru a fi eficiente și rentabile, administrațiile publice depind și de valorile și cultura populației, dar și de un mix de factori. Acest mix se referă la accesul la resursele financiare, modul în care sunt motivați angajații, stilul de comunicare practicat, tipurile de politici publice existente, modul în care informația este oferită, relația cu cetățenii. Cea din urmă este poate cea mai importantă în cadrul culturii organizaționale.

Iată în continuare câteva aspecte importante ce țin de relațiile primăriilor cu cetățenii:

  1. 1.    Interacțiunea cât mai fluidă

Primăriile au nevoie să “împuternicească” cetățenii de a lua decizii în comunitate fără a mai trece prin birocrație. Iar aici trebuie menționată importanța digitalizării. O interfață digitală accesibilă și ușor de folosit, precum aceasta, este un pas uriaș în îmbunătățirea relațiilor dintre cetățeni și primării. Folosind platforme digitale cu interfețe prietenoase, de exemplu pentru mobil, ce vin cu specificațiide managementul conturilor, registratură, taxe și impozite, back office, cetățenii sunt responsabilizați să se achite de toate datoriile, dar și obțin în felul acesta soluționări mai rapide.

  1. 2.    Cooperare directă și indirectă

În relația cu administrațiile publice, ideal este ca cetățenii să participe activ la situațiile și problemele ce țin de interesul general al comunității. Acest lucru se poate face prin întâlniri și convocări fizice. În felul acesta, cetățenii simt că fac parte dintr-o comunitate și sunt incluși în luarea deciziilor.De aceea, este util ca cetățenii să aibă la dispoziție instrumente prin care ei își pot exprima opiniile și nevoile.

  1. 3.    Prestări de servicii de calitate

Serviciile publice de calitate presupun și o bună pregătire pe diferite specializări ale domeniului administrativ. Administrațiile publice se confruntă cu gestionarea și rezolvarea unor situații și probleme complexe. De exemplu, dacă primăria emite o autorizație de construcție care nu avantajează arhitectura spațiului, acest lucru impactează direct viața locuitorilor. Prin urmare, funcționarii publici au responsabilitatea de a trata diferitele probleme comunitare cu mare atenție și grijă pentru a pune pe primul loc nevoile cetățenilor. De asemenea, conform lege5.ro, funcționarii au datoria să aibă un comportament bazat pe valori umane, precum bunul simț, respect, corectitudine, integritate morală și profesională.

  1. 4.    Comunicarea clară a obligațiilor cetățenilor

Instituțiile publice își desfășoară activitatea în baza unor norme de drept civil, administrativ și juridic. Cu alte cuvinte, ele au rolul de acționa în conformitate cu legea, să o respecte și să o aplice. O comunicare cât mai eficientă și clară a acestor structuri normative cetățenilor are ca efect o colaborare mult mai ușoară între aceștia și stat.Și chiar dacă există o voință unilaterală din partea administrațiilor care pun în aplicare legea, nu înseamnă că cetățenii nu pot și ei să-și exprime punctul de vedere. Există instituții, cum ar fi Avocatul Poporului ce au datoria de a rezolva petiții cu probleme sau aspecte sociale ce au fost ridicate în atenția opiniei publice.

Relația cu cetățenii este epicentrul activității unei administrații publice. Pe lângă responsabilitatea de a servi interesele oamenilor, primăria are obligația de a se asigura că cetățenii respectă legea, își plătesc taxele și impozitele și beneficiază de servicii publice cât mai complete.

Sursa foto: pexels.com