< Inapoi la Stiri

Colegi dificili si situatii conflictuale(II)

Postat de Myjob la data de 8 ianuarie 2007

Cum arata si cum se rezolva
Un conflict poate fi evitat sau nu. Acest lucru depinde de natura lui. Cum recunoastem daca ne aflam intr-o discutie constructiva sau suntem pe punctul de a incepe un adevarat razboi? Daca nu a putut fi dezamorsata, inainte de a incepe, se mai poate face ceva pentru a iesi dintr-o situatie conflictuala? Trebuie sa catigi o cearta sau trebuie sa lasi de la tine? Si nu in ultimul rand cum sa ne intelegem cu diferitele tipuri de colegi alaturi de care lucram.

Cum aplanezi dezacordurile inaintea de a izbucni un conflict? Mai intai incearca sa-ti dai seama spre ce tinde discutia. Daca acuzatiile privesc persoana, adica, daca iti displace aceasta persoana sau prezenta ei, daca nu o percepi ca fiind de incredere sau ca nu merita respectul tau, daca reactia ta este sau nu este adecvata seriozitatii conflictului, daca iti doresti sa castigi, sa convingi ca ai dreptate atunci te afli intr-un conflict personalizat, in care nimeni nu poate castiga decat pe moment. Mai este numit si conflict al personalitatilor. Pur si simplu nu se plac. Motiv pentru care nu are aproape niciodata rezultate pozitive. Acest tip de conflict este personalizat si extrem, fiecare parte implicata se comporta ca si cum celalalt ii este dusman. Conflictele personalizate se agraveaza o data cu trecerea timpului, cei implicati straduindu-se sa creeze noi probleme. Acest lucru se datoreaza si faptului ca fiecare persoana se asteapta la probleme, le "cauta" chiar, iar tensiunea dintre cei doi creste.

Daca insa sunt criticate actiuni, comportamente, decizii, idei sau situatii atunci este vorba de un conflict practic. Acest tip de conflict de cele mai multe ori se poate rezolva. Scopul lui trebuie privit ca fiind rezolvarea unei probleme, nu de a invinge. Daca initial se pleaca de la solutia de tipul castig/pierdere, prin negociere se poate ajunge la solutia de tipul castig/castig. Conflictul ia in considerare nevoile ambelor parti, precum si bunastarea generala a companiei, conducand la o solutie mai buna decat pozitia originala a celor doua parti. Punctele de vedere diferite largesc perspectivele.

Cum poate avea loc comunicarea in timpul conflictului? Oricat de nervos ai fi, incearca sa-ti pastrezi calmul. Desigur te intrebi cum poti fi calm atunci cand clocotesti de nervi. Simplu. Incearca sa respiri. Stiu ca toata lumea zice la fel. Secretul este ca iti ei pentru cateva secunde gandul de la problema si cand o reiei nu mai pare atat de mare, complicata, importanta,¿samd. Sau poti sa incerci cealalta metoda foarte cunoscuta si anume numaratul pana la zece. Insa trebuie efectuat in modul cel mai serios posibil ca sa aiba efect. Apoi asculta-l cu atentie pe interlocutor, fara sa-ti formulezi in timp ce acesta vorbeste, urmatoarea ta replica. Pai daca te gandesti la ce o sa-i raspunzi mai poti sa fii atent la ce spune? Solicita si analizeaza toate argumentele sale. Poate gasesti cheia rezolvarii chiar in ceea ce el spune. Ia in considerare perspectivele partenerului de discutie, modul lui de a gandi, personalitatea lui.

De obicei lipsa rabdarii te impiedica sa asculti parerile celuilalt si pornesti de la ideea ca deja stii ce vrea celalalt sa spuna. Poate pana la sfarsitul discursului ajunge la o alta concluzie decat cea la care tu te-ai fi asteptat.

O modalitate de a schimba un conflict personalizat intr-unul practic este trecerea catre subiecte de importanta practica si concentrarea pe probleme specifice, nu generale. Nu ai cum sa controlezi cealalta persoana implicata, dar te poti opri din a cauta modalitati prin care poti castiga cearta si care nu vor face decat sa o prelungeasca.

O alta metoda este sa gasesti punctele comune, lucruri cu care sunteti de acord sau problemele care va framanta pe amandoi. Trebuie sa ai mereu in minte faptul ca lucruri sau subiecte de mare importanta pentru tine pot fi de joasa prioritate pentru celalalt si invers.

Citeste continuarea articolului

Restrictii pentru muncitorii romani in Ungaria
Guvernul de la Budapesta a anuntat ca va impune o perioada de tranzitie de sase luni pentru muncitorii din Romania si Bulgaria. Ungaria devine astfel primul stat din cele 10 care au aderat la Uniunea Europeana in 2004 ce impune restrictii temporare, sustinand insa ca va deschide treptat piata muncii pentru muncitorii romani si bulgari.

Citeste continuarea articolului

Contact

Va rugam, nu ezitati sa ne contactati!

Pentru parteneriate:
0743 049 958

Tel: 021 20 95 638
Adresa: Bd. Pierre de Coubertin nr. 3-5, Office Building, etaj 3, Sectiunea 1, Sector 2, Bucuresti