ARTICOLE

Interventii in retentia de personal

Interventii in retentia de personal

A pastra in organizatie cei mai buni angajati reprezinta unul dintre scopurile principale ale departamentului de resurse umane si ale managementului companiilor. Prin munca desfasurata, angajatii de top sunt cei care aduc cele mai mari vanzari, clienti sau produse de calitate. Cu alte cuvinte, ei asigura succesul firmei. Insa, daca managementul firmei nu le aprecieaza serviciile, care ar fi motivele pentru care acesti specialisti nu ar cauta un job mai bun in alta organizatie? Pentru a contracara acest impuls, departamentul de resurse umane poate utiliza un set de tehnici de retentie”.

Orice manager stie faptul ca, atunci cand din organizatia sa pleaca un om cheie si ceilalti angajati din departamentul acestuia sunt tentati sa isi schimbe locul de munca (fie il urmeaza pe acesta in alta companie, fie pleaca din cauza insecuritatii care se instaleaza). Din acest motiv, exit interviul le ofera celor din departamentul HR informatii pretioase pe baza carora pot elabora strategiile potrivite care sa asigure satisfactia angajatilor ramasi si detensionarea starilor incordate generate de plecarea unui specialist.

Pe langa pachetele de beneficii materiale pe care organizatiile le acorda angajatilor cu scopul de a-i fideliza, conducerea ar trebui sa aiba in vizor si alte cateva metode, in unele cazuri foarte usor de realizat, prin care angajatii, si in special cei de valoare, sa se simta respectati si apreciati pentru ceea ce fac in companie.

Recunoasterea oficiala a valorii. De cele mai multe ori se intampla ca un angajat sa fie criticat si sanctionat atunci cand nu-si indeplineste la timp sau conform standardelor sarcinile care ii revin. Insa, nu exista si reversul medaliei care sa prevada multumiri din partea sefului direct pentru reusitele in munca. Un simplu astfel de gest i-ar conferi angajatului mai multa incredere si dorinta ca si data viitoare sa performeze. Departamentul de resurse umane ar trebui sa intervina si sa stimuleze astfel de comportamente din partea sefilor de departamente.

Climat relaxat. Studiile au dovedit faptul ca cei care isi desfasoara activitatea in conditii optime, relaxate, fara conflicte sau presiuni exagerate exercitate de catre superiori, sunt nu numai productivi, ci si fideli locului respectiv de munca. Cu toate ca in momentul de fata oamenii sunt tentati sa-si aleaga jobul in principal in functie de venitul obtinut, conditiile bune de munca, pot deveni, in unele cazuri, conditia principala de muntinere a locului de munca. Chestionarele anonime aplicate angajatilor de catre departamentul de HR pot surprinde nivelul de stres la care acestia sunt supusi, iar pe baza rezultatelor obtinute se poate interveni in remedierea situatiei, atunci cand este nevoie.

Sinceritatea board-ului. Modul in care conducerea stie sa transmita catre salariati informatiile poate contribui decisiv la retentia personalului. Insa nu numai transmiterea acestora este importanta pentru angajati, ci si feed back-ul. Atunci cand angajatilor li se ofera posibilitatea se a-si expune ideile si parerile, se simt liberi sa critice, ceea ce este in favoarea imbunatatirii continuue. Daca nu, se simt frustrati, se regasesc mereu in situatii delicate, aceasta pana cand decid sa plece. Departamentul de resurse umane poate apela la serviciile sefilor de departament pentru a obtine parerile angjatilor cu privire la anumite situatii sau conditii de munca.

Dezvoltare inteligenta. Multi manageri considera ca printr-un training isi pot fideliza angajatii. Gresit! Mai ales in situatiile in care acest program suplimentar de instruire nu se suprapune peste nevoile reale ale angajatului respectiv. Din acest motiv, o buna analiza a capacitatilor, abilitatilor si mai ales a punctelor slabe ale individului, dar care pot fi ameliorate, va oferi departamentului HR o paleta reala a nevoilor de training ale salariatilor. In aceste conditii, in momentul in care angajatul beneficiaza de trainingul potrivit si simte ca este cu adevarat ajutat sa se dezvolte, ca organizatia se implica la nivel particular in instruirea sa, este normal ca acesta sa nu-si doreasca schimbarea locului de munca.

Tratament echilibrat. Modul in care este perceput la nivel global tratamentul de care beneficiaza angajatii joaca un rol important in retentia acestora. In situatia in care, unii angajati primesc mariri salariale sau conditii mult mai bune de lucru decat altii, cu toate ca aportul celor doua categorii este egal, va crea nemultumiri in companie, iar cei care se simt nedreptatiti vor dori sa plece. Din acest motiv, o echilibrare a sistemului motivational va garanta retentia angajatilor.

O simpla analiza asupra organizatiei dumneavoastra va va oferi o imagine clara asupra migratiei angajatilor. Cati oameni au plecat in ultimul an? Care au fost principalele motive pentru care au facut-o? Ce ar fi putut sa-i determine sa se razgandeasca? Care este strategia pe care o aplicati in retentia personalului? Sunt doar cateva intrebari de la care puteti pleca atunci cand elaborati strategia de pastrare daca nu a majoritatii angajatilor, cel putin a celor de valoare de care organizatia chiar are nevoie.