ARTICOLE

Angajatii sunt de parere ca stagneaza din punct de vedere profesional

Angajatii sunt de parere ca stagneaza din punct de vedere profesional

 

2 din 10 angajati spun ca nu invata nimic la locul de munca, iar 6 din 10 sustin ca in compania pentru care lucreaza instruirea angajatilor nu mai este o prioritate. (rezultate obtinute in cadrul studiului "Se mai pune accent pe dezvoltarea profesionala? " realizat de HR-Romania).

 

Studiul arata ca angajatii nu invata lucruri noi la locul de munca. Numai 2 angajati din 10 considera ca li se da o sansa sa dobandeasca abilitati noi. Aceasta este o problema atat pentru angajati, cat si pentru angajatori.

 

Va punctam cel putin trei motive pentru care angajatii trebuie sa continue sa dobandeasca abilitati noi:

 

1. Evolutie personala 

Fara o evolutie personala, angajatii stagneaza si pana la urma se blazeaza. Angajatii au nevoie sa dobandeasca mereu abilitati noi pentru a se putea "actualiza" singuri (ex. sa-si atinga intregul potential personal).

 

2. Performanta activitatii 

Dobandirea de noi abilitati le permite angajatilor sa fie mai valorosi pentru organizatiile lor, avand in acelasi timp o mai mare siguranat la locul de munca. Si, bineinteles, cu cat un salariat are mai multe abilitati la locul de munca, cu atat se mareste probabilitatea promovarii si a maririlor de salarii (in unele companii).

 

3. Vandabilitatea 

Refuzarea oportunitatilor de a dobandi noi abilitati este echivalenta cu “sinuciderea in cariera”. Pe piata in continua schimbare din zilele noastre, angajatii trebuie sa-si diversifice mereu calificarile pentru a-si putea gasi un alt loc de munca la nevoie.

 

Iata de ce angajatorii au tot interesul ca angajatii lor sa dobandeasca mereu noi abilitati:

 

1. Imbunatatirea capitalului 

Organizatiile cheltuiesc milioane de dolari modernizandu-si instalatiile si echipamentele si in acelasi timp atat de putin pentru modernizarea bunului lor cel mai de pret, respectiv capitalul UMAN. Diversificarea abilitatilor angajatilor duce la imbunatatirea productiei.

 

2. Cresterea moralului 

Perfectionandu-se permanent, angajatii isi vor imbunatati productivitatea. Asa cum angajatii fericiti sunt mai productivi, angajatii mai productivi sunt mai fericiti.

 

3. Capacitatea de a se adapta la schimbari 

Cu cat personalul este mai dotat, cu atat ii va fi intregii organizatii mai usor sa se adapteze la schimbarile cerute de produsele si serviciile sale.

 

De competenta angajatorilor…

 

1. Comunicati importanta instruirii 

Conducerea superioara trebuie sa foloseasca orice ocazie pentru a comunica faptul ca organizatia lor este un centru de invatare. Trebuie sa ofere resurse si sa incurajeze toti angajatii sa se perfectioneze neincetat. Devenind un centru de invatare veti atrage si retine un personal devotat. Exista un procent foarte mic de 4,55% din companii in care PDP-ul (planul de dezvltare profesionala) este intocmit, sustinut, aplicat, verificat.

 

2. Aratati-le banii 

Stabiliti un fond destinat evolutiei personalului. Alocati fiecarui angajat o cantitate fixa de bani in fiecare an pe care o poate folosi pentru orice activitate de instruire legata de slujba sa cum sunt intalnirile profesionale, carti, casete video sau vizita la un furnizor. Oferiti de asemenea si rambursari pentru instruire pentru a le permite angajatilor sa urmeze cursuri in domeniul lor de activitate.

 

3. Instituiti un program de rotatie a pozitiilor in cadrul organizatiei 

Dezvoltati un sistem in care angajatii realizeaza diferite activitati prin rotatie. Acest lucru ii va ajuta sa-si diversifice calificarile si sa inteleaga mai bine relatia dintre diferitele pozitii in cadrul organizatiei.

 

4. Instituiti un program de practica profesionala 

Acesta este un program in cadrul caruia angajatii au ocazia sa asiste alti muncitori pentru a le invata meseria.

 

5. Puneti-le la dispozitie un centru de resurse 

Stabiliti un centru dotat cu carti de profil, manuale tehnice, publicatii in domeniu si casete video de instruire. Poate fi o librarie clasica sau una virtuala accesata pe baza de cont si parola. Permiteti-le angajatilor sa viziteze acest centru in timpul programului.

 

6. Stabiliti planuri pentru evolutia personala 

Fiecare angajat trebuie sa colaboreze cu seful direct pentru a stabili obiective de calificare si planuri de actiune. Odata stabilit, planul trebuie actualizat permanent. Angajatii bine pregatiti (mai ales pe anumite specializari) echivaleaza cu profesionalism, productivitate crescuta si succes. Cu toate acesta, aproape jumatate din respondenti (46,97%) sustin ca in companiile pentru care ei lucreaza in momentul de fata nu exista nicio directie cu privire la PDP-ul angajatilor. Pe de alta parte, in companiile care sustin ideea PDP-urilor, exista diverse politici care fie ii avantajeaza doar pe unii angajati, fie, din culpa managerilor, acestea nu sunt intocmai respectate. Din acest motiv 21,21% din respondenti declara faptul ca in compania pentru care ei lucreaza PDP-ul este rezervat doar pentru anumiti angajati, 12,12% stiu de existenta PDP-ului, dar acesta nu este urmat/respectat 100%, iar 9% sunt dezamagiti din cauza faptului ca PDP-ul exista, dar nu tine nimeni cont de el. Doar un procent de 4,55% este alocat celor care lucreaza in companii in care PDP-ul este parte componenta a culturii organizationale si este respectat. Mai sunt si situatii care combina cele patru situatii prezentate mai sus (6,06%).

 

7. Oferiti-le angajatilor posibilitatea de a se perfectiona 

Dati angajatilor cu abilitati care nu mai sunt de actualitate ocazia de a dobandi noi deprinderi cerute in alte departamente in cadrul organizatiei. Este mult mai convenabil din punct de vedere financiar si responsabil din punct de vedere social sa instruiti din nou angajatii loiali decat sa-i disponibilizati angajand pe altcineva.

 

8. Dezvoltati un cadru de “angajati de rezerva" 

Angajatii care pot realiza mai multe activitati sunt foarte valorosi pentru ca ei ii pot inlocui pe cei absenti. Policalificati angajatii pentru ca acestia sa poata face parte dintr-un grup "rezerva" special. Costul? Un salariu ceva mai mare. Castigul? Nelimitat.

 

9. Promovati implicarea in echipe si comitete operationale la nivelul intregii intreprinderi. Participarea in echipe operationale la nivelul intregii intreprinderi le permite angajatilor sa dobandeasca abilitati importante si sa cunoasca mai bine organizatia. Aceasta practica ar trebui incurajata in cazul angajatilor de la toate nivelele.

 

10. Instituiti o modalitate de plata pe baza abilitatilor 

Angajatii cu mai multe abilitati sunt mai valorosi. Platiti angajatii si in functie de calificarile utile la locul de munca pe care acestia le poseda.

 

11. Schimbati orientarea sefilor de departament 

In loc sa-si asume rolul de evaluatori si judecatori, sefii de departament trebuie sa inteleaga faptul ca rolul lor este sa dezvolte, sa instruiasca si sa ajute la evolutia angajatilor. Incurajati sefii de departament sa adopte aceasta atitudine.