Despre stiinta de a comunica

Incercarea de a trata subiectul comunicarii intr-un articol de analiza este pe cat de temerara, pe atat de nesabuita. Sa nu uitam ca acest subiect este tratat in cadrul programelor de studii aprofundate / master, ca aproape in fiecare tara cu un invatamant dezvoltat stiinta comunicarii este deja o disciplina distincta, ca firmele de training au elaborat programe cu tema comunicarii etc. Si toate acestea, in conditiile in care, de cele mai multe ori, in practica, diferenta intre o comunicare eficienta si una deficitara consta in „bunul simt”..

Specialistii in stiintele comunicarii ii spun „empatie” – capacitatea de a te pozitiona in „pielea” celuilalt pentru deplina constientizare a consecintelor mesajului transmis. La urma urmei, aceasta este diferenta intre transmiterea unui mesaj si influentare... si cati dintre noi comunica fara a dori influentarea celorlalti? Intrebari de genul: Ce? Cand? Cum? Cui? etc. sunt printre primele studiate in cadrul stiintelor comunicarii. Ce nu se studiaza aproape deloc este intrebarea: „Si ce daca?”.

„Si ce daca”... trasmit mesajul interlocutorului? Care va fi impactul asupra lui? Care va fi schimbarea comportamentala a acestuia? – sunt intrebari ale caror raspunsuri fac diferenta. Sunt insa intrebari la care, din nefericire, nu se poate raspunde decat prin empatie si prin debarasarea de paradigme.

Dar care sunt paradigmele comunicarii? Fara a avea pretentia unei tratari exhaustive, voi enumera cateva dintre cele mai frecvent intalnite paradigme prin prisma impactului negativ pe care il au asupra eficientei comunicarii.

· Unicul lucru necesar pentru reusita comunicarii este un mesaj clar. O expunere limpede si corecta ar trebui sa convinga interlocutorul abordat.
Este necesar sa analizati interlocutorul atunci cand concepeti mesajul, pentru a afla daca este sustinator sau ostil. Incercati sa aflati cat mai multe date despre interlocutor. Puneti-va pentru cateva clipe in locul lui si imaginati-va ce ati simti si cum ati actiona in aceasta postura.

· Pentru a-i influenta pe oameni, este indeajuns sa te bazezi pe date statistice.
Multe persoane considera ca unica modalitate de a-i conduce pe ceilalti este folosirea informatiilor de ordin numeric sau statistic. Exista situatii si tipuri de interlocutori care nu impun utilizarea acestor date iar in cazurile in care aceste date sunt necesare, sustineti cifrele reci cu exemple concrete, scenarii ipotetice, studii de caz, marturii ale specialistilor etc.

· Argumentatia logica, perfecta, va reusi oricand sa convinga un interlocutor.
Logica pura, caracterizata de numeroase reguli si principii, nu constituie modalitatea prin care oamenii gandesc si adopta decizii in viata de zi cu zi. Atunci cand trebuie sa judece o anumita problema sau sa ia o hotarare, oamenii apeleaza mai degraba la determinanti subiectivi decat la capacitatea de a rationa logic, utilizand astfel sentimentele, referintele, sistemul propriu de valori si chiar simtul umorului.
Oferiti interlocutorului date concrete si totdeauna va crede ceea ce spuneti sau va actiona asa cum va doriti.

De obicei, cei care ignora sfaturile, sunt constienti de „datele concrete” aduse in sprijinul recomandarilor, dar totusi ele nu constituie o motivatie suficienta pentru a determina o schimbare. Exemplul „fumatorilor” este un arhi-cunoscut. Ganditi-va ca interlocutorul poate fi din aceasta categorie.

· Realitatea este incontestabila.
Feriti-va de expresia „realitate incontestabila”; adesea nu inseamna decat valori, atitudini si convingeri proprii, apriorice, pe care noi le consideram de la sine intelese, dar pe care altii le-ar pute punea la indoiala.

· Daca stiti un context, atunci si ei il stiu; tot ce ramane de facut este sa transmiteti concluziile.
Zilnic interactionam cu persoane care au pregatire, experienta si valori complet diferite de ale noastre. Daca pentru cineva cuvantul „training” are un sens clar definit, pentru o mare categorie de oameni el nu inseamna decat o notiune abstracta, greu incadrabila in tiparele obisnuite cu care operam: „ce inseamna”, „cum arata”, „bine-rau”, „frumos-urat” etc. Incercati astfel sa clarificati conceptele cu care operati / pe care va bazati in timpul transmiterii oricarui mesaj comunicational (indiferent cat de complex sau de simplu v-ar parea).

In mod normal, acum ar trebui sa urmeze sectiunea de sfaturi si recomandari. Nu va fi decat o singura recomandare pentru ca efectele imediate ale acesteia sunt de departe cele mai vizibile: Fiti empatici, puneti-va in locul lui si intelegeti-l!


Adrian Ciocodan
General Manager
Smartbox - Active Learning Experiences

Publicat de Adrian Ciocodan la data de 24 mai 2005

Rating articol:

Puneti un link catre acest articol adaugand pe site-ul dvs codul de mai jos:

Acest material este proprietatea Myjob.ro si nu poate fi reprodus sau distribuit fara acord prealabil.
Articolul poate fi citat integral sau partial numai cu specificarea sursei si link catre www.myjob.ro

Te duci la munca atunci cand esti bolnav?

pentru a vedea rezultatele.